Interessante weetjes

Gezonde dorstlesser
  • Een middelgrote Conference peer zonder klokhuis levert zo’n 160 gram eetbaar fruit, geschild is dat nog zo’n 135 gram. 1 Conference peer volstaat dus ruimschoots om in de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit (2 stuks fruit of ongeveer 250 gram) te voorzien.
  • De sappige Conference peer brengt slechts weinig calorieën aan, wel veel water en heel wat nuttige voedingsstoffen.
  • Conference peren zijn rijk aan voedingsvezels. Een ongeschilde Conference peer levert meer dan 10% van de dagelijkse behoefte aan voedingsvezels. Voedingsvezels zijn nodig voor een goede darmtransit en geven een meer verzadigend gevoel waardoor je minder snel weer trek hebt. Ook helpen vezels mee het suiker- en vetgehalte in je bloed gezond onder controle te houden. Conference peren passen daarom perfect in een gezond voedingspatroon.
  • Vers fruit zoals de Conference peer geniet de voorkeur. Ingeblikt fruit brengt door het verhittingsproces minder essentiële voedingsstoffen aan. Wie kiest voor peren in blik of fruit op siroop krijgt meer toegevoegde suikers en dus ook meer calorieën binnen. 

Van tussendoortje tot lunch

Een Conference peer past bij elk eetmoment: bij het ontbijt, de lunch of als dessert na de maaltijd. Uit het vuistje is het een gezond kant-en-klaar tussendoortje, ideaal om mee te nemen in je sporttas. De Conference peer leent zich uitstekend om te verwerken in een fruitsla of een frisse sappige toets te brengen aan een lunchslaatje. Op zoek naar gezond beleg voor op de boterham? Probeer eens enkele plakjes Conference peer op een laagje  verse kaas.

Kinderen leren best van jongs af aan voldoende fruit eten. Dit vergroot de kans dat ze die gezonde voedingsgewoonte op volwassen leeftijd verderzetten. De zachte smaak van de Conference peer bevalt de meeste kinderen en is dus ideaal om ze fruit te leren appreciëren. Conference peren hebben bovendien zo goed als geen klokhuis waardoor ook kleine kinderen ze gemakkelijk kunnen eten.


Aankoop- en bewaartips
  • Conference peren zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Door de aangepaste bewaaromstandigheden in speciaal ontworpen koelcellen blijft de voedingswaarde tot het einde van de bewaarperiode goed bewaard.
  • Een rijpe peer herken je aan de ‘nek’. Als je de peer vastpakt bij het steeltje en de ‘nek’ is strak en de schil glad, dan is de peer goed hard en stevig. Als het steeltje en de schil een beetje meegeven, dan is de peer een stuk rijper en zachter.
  • Peren laat je rijpen op een fruitschaal bij kamertemperatuur. Liever een stevige Conference peer? Dan bewaar je ze best in de koelkast.
  • Met de schil verdwijnen heel wat gezonde voedingsstoffen. Was eventueel de peer voor gebruik en laat de schil eraan. Plakjes peer met schil in een salade zorgen voor een lekker knapperige toets. 

Een slanke vrucht

Omdat de Conference peer slechts weinig calorieën aanbrengt, past ze perfect in een lijnvriendelijke voeding. Kies je voor een Conference peer als tussendoortje, dan is wat je aan energie inneemt en verbruikt door o.a. te bewegen, in balans. Tussendoortjes die meer vet en suiker bevatten, vergroten de kans dat je meer energie inneemt dan verbruikt. Check er onderstaande tabel maar even op na! 


Bron: Eet- en beweegwijzer – Nederlandse Hartstichting – www.caloriewegwijzer.nl


Meer peer

De exacte oorsprong van de peer is niet bekend. Sommigen zien het oorsprongsgebied in de streek tussen de Zwarte en de Kaspische zee...

Lees meer »

Recept van de maand

Soep van knolselder, gember en peer

Verwijder de schil van de knolselder en snijd in grove stukken ...

Lees meer »